Halvorsenhytta

I dag var det litt pent vær, og en stund siden sist vi var ute på tur til en DNT hytte. Vi holder oss i Asker, og har igjen å besøke Halvorsenhytta. Da går man samme veien som til Tveitersetra. For dere som er vant til å gå rundt semsvann, går dere først den vanlige veien fra parkeringsplassen ved vannet, og nesten frem til gården. Der går det en vei oppover mot venstre mot Halvorsenhytta.

Det er ganske mye oppover på vei til Halvorsenhytta, men ikke verre enn at dere kan ha med barn. Det er bare å ta litt avstikkere på vei oppover. Jeg må bare få med noe vi opplevde på veien. Det var litt før vi svingte av til venstre. Det kom en jogger, som hadde med seg to andre joggere litt etter seg. Mannen min spurte om jeg så hvem som jogget der, jeg snudde meg for å se. Gjett hvem det var, det var selveste kronprinsen som var ute og jogget. Det var morsomt å få oppleve. Så svingte vi av til venstre. Det er ikke så mange som går oppover der, det er noen joggere og syklister. De sykler i full fart nedover.

Jeg prøvde å ta bilde av oppover bakken, men det er ikke så lett å se at denne bakken er veldig bratt. Vi gikk i denne bakken en annen dag, og da kom det en syklist i full fart ned denne bakken, etterpå kom det en syklist til, ganske forsiktig nedover. Det var selvfølgelig en mann først, og så en dame etterpå. Det minnet meg om meg og min mann. Jeg sykler på min elsykkel, og mannen min på vanlig sykkel. I oppoverbakke sykler jeg forbi mannen min, og i nedoverbakke sykler han forbi meg. Så sånn er det. Vi damene er litt mere forsiktige i nedoverbakkene. Vi tok det ganske rolig oppover, og stoppet litt å tok oss litt å drikke

Viktig når vi går sånn i oppoverbakker. Vi hadde med oss vår vanlige modell for turene våre, nabohunden Ghost

Mannen min pleide å jakte i disse områdene da vi hadde jakthunden vår Kalle. Da var han på et fast jaktområde. Han fortalte meg noe jeg ikke hadde hørt før, nå mens vi gikk oppover. Han fortalte at de forskjellige jegerne i området, hadde faste steder de jaktet på. En som het Frank, hadde et jaktområde som ble kalt Frankrike.

Stien inn til Frankrike

En gang mannen min kom til Frankrike, var ikke Frank tilstede, så han bestemte seg for å la Kalle jakte i Frankrike. Der klarte de å få en hare. Det som er litt morsomt med den historien, er at det var den eneste haren de fikk tak i på alle de ti årene de jaktet sammen.

På dette tidspunktet er det ikke langt igjen til toppen. Da vi kom rundt neste sving, møtte vi på kuer. De stod på veien inn til Tveitersetra og Halvorsenhytta. De gikk foran oss inn til området. Så vi var ikke så redde

Så så vi Halvorsenhytta, den lå litt nedenfor Tveitersetra. Plutselig snudde kuene mot oss, og begynte å løpe mot oss. Mannen min løp nedover skråningen mot Halvorsenhytta. Han løp så fort, at han dro meg med så fort at jeg ramlet overende, og rullet nedover skråningen. Kuene kom etter. Det var veldig skummelt. Jeg kom meg opp. Ghost hadde kommet ut av båndet sitt, og var løs. Mannen min tok opp en trestokk, som han stoppet kuene med. Gav meg båndet til Ghost, og sa at jeg måtte få han i bånd og gå videre ned mot hytta. Han holdt kuene i sjakk. Jeg fikk på båndet, men han kom løs igjen. Jeg tror han var like redd som oss, for han gikk ikke mot kuene. Det var veldig deilig å komme ned til hytta. De kom ikke etter oss.

Halvorsenhytta ble bygd i 1899 av komponisten Johan Halvorsen. Det er en fin utsikt over Asker fra hytta

Hvis dere skal overnatte på hytta, må dere ikke ha med dere hund. Det er ikke lov til å ha hund i hytta. Vi måtte binde Ghost utenfor mens vi gikk inn i hytta.

Det var to stuer i hytta, her er den ene stua. Det første rommet vi kom inn i utenom gangen, var kjøkkenet.

Det er strøm på hytta, men ikke vann. Det er vann i brønnen, og den må kokes først, før man drikker den. Det var veldig koselig der. Vi tror vi vil komme tilbake å overnatte der senere.

Oppe i annen etasje, var det to soverom med tilsammen 10 soveplasser. Det er dyner og puter der, men man må ta med f.eks lakenpose

Da vi kom ut av hytta igjen, så vi en dame som sto blant kuene. Det så ut som hun matet dem med et eller annet. Jeg tenkte vi måtte komme oss bort til henne, for da var vi trygge. Vi begynte å gå oppover mot henne, men en av kuene kom mot oss igjen. Vi holdt oss nede i skråningen, og gikk mot utgangen av Tveitersetra. Damen begynte å gå, og jeg ville gjerne nå henne igjen. Heldigvis kom ikke kuene etter oss, og vi kom oss fint ut av området. Damen gikk nedover, men mannen min ville gå oppover. Jeg var fremdeles redd for kuene, og ville følge etter den damen nedover. Jeg følte at jeg hadde dratt til Halvorsenhytta med livet som innsats. Vi gikk opp. Mannen min ville ta på gjerde på toppen, for å si at han hadde vært på toppen

Så gikk vi nedover igjen. Jeg håper ikke noen har blitt skremt fra å gå opp til Halvorsenhytta. De kuene pleier ikke å være der. Jeg tror egentlig ikke at de skulle være der. De er nok ikke der når dere skal dra til hytta. Vi har tenkt til å overnatte der senere. Framover nå, ser det ut som mannen min vil være med på overnatting på DNT hytter, så det blir bra. Gleder meg til neste hytte vi skal dra til.