Hovdehytta

Det er mange som går fra hytte til hytte i fjellet om sommeren. Det gjorde vi også en sommer for mange år siden. Det mange kanskje ikke tenker over er at det finnes mange kortreiste hytter som DNT eier

Her om dagen var vi på en kortreist hytte. Den heter Hovdehytta og ligger i Vestmarka. Da kjører dere til Solli gård, går opp forbi Solli gård og følger deretter skilting

Vi måtte ta en pause på Vestlia, for da åpnet himmelen seg og det høljet ned. Det var en litt dum dag å gå tur til Hovdehytta på, for da blir det ikke så fine bilder, som på en solskinnsdag. Sånn ble det. Jeg ville gå på tur dit akkurat da, så da ble det sånn

Etter Vestlia gikk vi mot høyre, og fremdeles fulgte vi skiltingen. Det var dessuten veldig fine stier. De var også merket med blått. Mannen min syntes jeg måtte ta dette bildet, for det var litt stilig med de blå merkene her og der

Det var endel planker vi måtte gå over, for å ikke bli våte på beina. Jeg syns det var litt ekkelt, for de var så glatte i regnværet. Det gikk heldigvis veldig bra. Turen er absolutt fin og lett for barn. De vil synes det er morsomt å balansere over plankene. Det er bedre når det er tørt og pent vær. Jeg gikk å tenkte litt på tørkesommeren i 2018. Da var nok disse våte områdene helt tørre. Vi gikk nok også tørrskodd over myrene den sommeren. Denne sommeren trenger vi nok ikke å være redde for skogbrann, det regner litt hver dag.

Det er en fin hytte vi kom til. Det er 8 sengeplasser i hytta. Det er ikke mat i hytta, så når dere vil overnatte der må dere ta med dere mat selv. Det er vann i brønnen, men den må kokes. Det er ikke strøm i hytta, så dere må fyre opp i ovnen, for å få det varmt og for å varme opp vann og mat. Det er propan der til matlaging, og parafinlamper og stearinlys. Det er spennende for barna.

Utsikten er nydelig, med utsikt over hele Asker og Oslofjorden. Man føler seg langt utenfor sivilisasjonen. Har dere barn, og vil finne på noe spesielt med dem, er denne turen med overnatting en annerledes tur for store og små. Det er jo som å komme tilbake til gamle dager, og så er det ikke så langt å gå. Turen er 2.3 kilometer fra Solli gård til Hovdehytta.